2014.04.21. 10:36, SenkifiaSenki
Ebben a cikkben egy kicsit a többjátékos szabályokról olvashattok, hiszen ezek tisztázása nélkül nem nagyon lenne értelme a kiegészítőben található két scenario lapjairól írnom. Az alábbi szabályok egyaránt érvényben vannak a „két játékos, kettő ellen” (2v2) illetve a scenario játékokra.
Pakliépítés
A többjátékos rendszer esetében ugyanazok a szabályok vonatkoznak a paklik építésére, mint a hagyományos esetben, csak itt a két (vagy több) játékosra együtt vonatkoznak a megkötések. Magyarán a két játékos paklija együtt nem tartalmazhat egy objektívából kettőnél többet, illetve a limitáltakból a kettejük paklijában nem lehet több egyetlen példánynál. Természetesen itt is él az a szabály, hogy egy játékosnak legalább tíz objektívát kell a paklijába tennie, így minimum ötven lapból kell játszania.
Bár az Erő kártyák nem tartoznak közvetlen a pakliépítéshez, de talán itt kell megjegyeznem, hogy ezekből is oldalanként csak három-három áll rendelkezésre, nem pedig játékosonként három, így a felhasználásuk még nagyobb szerepet kap.
Csapatkommunikáció
A játék során az egy csapatban lévő játékosok bármit megbeszélhetnek egymással, megmutathatják egymásnak a lapjaikat, szabadon megtervezhetik a stratégiát.
Közös tartalék (Common reserve)
Ez egy új terület a játékos játékterén, ami természetesen csak többjátékos játék esetén értelmezhető. A játék során a Húzás fázisban a játékosnak lehetőség nyílik arra, hogy a kezéből egy lapot a saját közös tartalékjába tegyen. A közös tartalékban mindig csak egy lap lehet, amit letettünk, azt már visszavenni már nem lehet, így ha újat akarunk letenni, de a régit még nem használtuk fel, akkor azt el kell dobnunk. A tartalékban lévő lapokat úgy kell kezelni, mintha még mindig a kezünkben lenne, így hatással van tartalék értékünkre (reserve value). Viszont a közös tartalékban lévő lapot (akár a sajátot, akár a csapattársét) bármikor megnézhetjük, és kijátszhatjuk, mintha csak a saját kezünkben lenne. Vagyis a közös tartalék lehetőséget ad arra, hogy a saját lapjainkat elérhetővé tegyük a csapattárs számára.
Támogatás
Nem csak a közös tartalékon keresztül van kapcsolatunk a csapattársunkkal, hanem az összecsapások során, támogató egységgel lehetünk a csapattárs segítségére. Ha egy játékos akár támadóként, akár védőként legalább egy saját egységgel részt vesz a harcban, akkor a csapattárs is delegálgat egyetlen egységet abba csatába. Természetesen az így csatába küldött egység a szokott módon támadhat, sérülhet, és ha túléli a harcot, akkor a csata végeztével kimerülve visszakerül az eredeti helyére.
Ellenfelek és barátok
A kártyák szövegezéseit tekintve hivatkozhat „egy ellenfélre” (an opponent), vagy „az ellenfeledre” (your opponent), avagy „minden ellenfeledre” (each opponent). Az első két esetben a hatást kiváltó játékos választhat magának ellenfelet, az utóbbi pedig minden ellenfélre vonatkozik. Baráti (friendly) játékos meghatározás mindenkit jelent, aki velünk egy csapatban van, így az ilyen hatásnak a csapat bármely tagja lehet a célpontja. Ugyanakkor a másik baráti játékos (anothet friendly player), csak egy másik csapattag lehet, mi magunk nem.
Játék két-két játékos esetén
Az alábbi ábrának megfelelően mindkét oldalnál megkülönböztetünk, egyes és kettes játékost. A Világos oldal egyes játékosa a Sötét oldal kettesével ül szemközt, és fordítva. Az egymással szemben lévő játékosok egymás ellenfelei, tehát a Világos oldal egyes játékosa nem intézhet közvetlen támadást a Sötét oldal egyes játékosa ellen.
A köröket egyszerre hajtják végre az egy csapatban lévő játékosok, de a fázisokat egymást követően. Vagyis például a Frissítés fázist előbb az egyes játékos csinálja végig, majd a kettes is, és csak ezt követően kezdheti meg a Húzás fázist az egyes játékos. Ennek a rendszernek talán az Összecsapás fázisban van a legnagyobb jelentősége, hiszen itt nem hajthatunk végre támadásokat felváltva, hanem egy egyes játékosnak az összes támadását ki kell dolgoznia mielőtt a kettes játékos belekezdene a saját csatáiba. Tehát nem árt előre kiagyalni, hogy mely egységekkel akarunk támadni, melyekkel védekezni, illetve melyek azok, amikkel esetleg a csapattárs harcaiban kívánunk támogató szerepben részt venni. Természetesen az Egyensúly fázis és az Erő fázis csak egyszer kerül kiszámolásra és végrehajtásra. Ami még érdekes, hogy a két játékos külön-külön gyűjti be az elpusztított objektívákat, ez pedig a Sötét oldal esetében kulcsfontosságú, lehet, hiszen mindig az adott győzelmi pakliban lévő lapokkal megegyező számban lehet tekerni a Halálcsillag számlálóját. Természetesen a Világos oldalnak összesen kell öt objektívát elpusztítani a győzelemhez.
A győzelmi feltételek csak kicsit másak 2v2 rendszer esetében, de csak számbeli eltérés van az alapjátékhoz képest, ugyanis a Világos oldalnak öt Sötét objektívát kell elpusztítania a három helyett, míg a Sötét oldalnak a számlálót nem tizenkettőig, hanem 16-ig kell eltekernie.
Összegzés
A cikk talán nagyvonalakban be tudta mutatni a többjátékos szabályokat, de igazi mélységét csak játék közben tapasztalhatja meg a játékos. Olyan összefüggések és lehetőségek nyílnak meg a már most elérhető lapok által, amelyre az ember nem is gondolna. Bár eddig nem sok többjátékos kártyához volt szerencsém, úgy vélem, a Star Wars LCG kitett magáért, hiszen a játékosok nem csak egymás mellett ülve játszanak egymás ellen, hanem igazi interakciók vannak a csapattársak között, és valóban össze tudnak dolgozni, ha úgy akarják. Én mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki egyszer, ha lehetősége van rá.