2013.05.21. 22:20, SenkifiaSenki
Pakliépítés
Mivel minden játék azzal kezdődik, hogy az ember megpróbál összeállítani magának egy nyerő paklit, így én is ezzel kezdeném. A STAR WARS LCG-ben kissé rendhagyó módon kell összeállítanunk a paklinkat. Mindenekelőtt kell egy szövetséget (Affiliation) választani (Birodalom, Jedi, Sith stb.). Az eddig megszokott laponként összeválogatós pakliépítés itt egy kicsit egyszerűbb, hiszen minden Cél laphoz (objective card) tartozik öt darab Parancskártya (command card). Nekünk csak azt kell eldönteni, mely Cél kártyákat akarjuk használni, azok pedig hozzák magukkal a Parancslapjaikat. Annyi kikötés van, hogy egy pakliba legalább tíz Cél kártya kell, amiből egyenesen következik, hogy a Parancs paklink minimum ötven lapot fog tartalmazni. Minden Célkártyából legfeljebb kettőt használhatunk (persze vannak limitáltak is, amikből csak egyet), és nem árt figyelni, mert bizonyos Cél kártyák csak megadott szövetséghez hozhatóak. Ha ez megvan, kezdődhet a játék.
Ha megvan a pakli, és megvan az ellenfél, akkor kezdődhet a játék. Persze azt mondanom sem kell, hogy minden játék alkalmával az Erő világos és a sötét oldalának kell összecsapni. Tehát nem harcolhatnak a Jedik és a Felkelők egymás ellen. A játék mindig a sötét oldal körével kezdődik. Lássuk hát milyen fázisokból áll egy kör.
Egyensúly (Balance)
Ez egy elég egyszerű fázis. Amikor a kör elkezdődik, az aktív játékos (az akinek épp a köre van) ellenőrzi, hogy az Egyensúly jelző mely oldalával van felfelé. Ha a saját oldala van felül, akkor kihasználja annak előnyeit. Ez a
Sötét oldal esetén plusz egy tekerés a Halálcsillag számlálóján, a Világos oldal esetében egy, az ellenfél Cél kártyáira szabadon kiosztható sérülés.
Frissítés (Refresh)
A frissítés során minden lapunkról levehetünk egy Fókusz jelzőt, és el kell távolítanunk minden Pajzsjelzőt is. Ebben a fázisban pótolhatjuk elveszített Célkártyáinkat, amik egyből ki is fejthetik hatásaikat. És ekkor hajtódnak végre a „frissítés után” („after you refresh”) szövegezésű kártyák.
Húzás (Draw)
Nem árt észben tartani, hogy a húzás fázis elején lehetőségünk van eldobni egy lapot a kezünkből. Ezután annyi lapot kell húznunk (vagy dobnunk), hogy az aktuális Tartalék értékkel (reserve value) egyező számú legyen a kezünkben. Ez általában hat szokott lenni.
Kijátszás (Deployment)
Ebben a fázisban az aktív játékos kijátszhat Egység (Unit) és Erősítés (Enhancement) kártyákat a kezéből. Minden kézből kijátszott lapnak ára van, a játékosnak meg kell fizetni a kijátszási költségét (resource costs). A kijátszás költségét erőforrások formájában elsősorban a Cél kártyákból, a Szövetség kártyából és egyéb erősítés kártyákból nyerhetünk. Amennyiben a kijátszani kívánt kártya valamely szövetséghez tartozik, úgy legalább egy azonos szövetségbe tartozó kártya által generált erőforrást fel kell használnunk. Amint egy kártya játékba kerül, azonnal teljes értékűen (pl források tekintetében, vagy a kártya képesség) használható már abban a körben. Az erősítés kártyákat általában valamihez (játéktér, egység-, célkártya stb.) csatolva (attached) kell kijátszani. Itt jegyzem meg, hogy bizonyos esetekben a saját kártyánkat az ellenfél lapjához kell csatolni. Az ilyen lapokat persze a játék végeztével illik visszaadni a tulajdonosának.
Összecsapás (Conflict)
Mind közül, ez a legösszetettebb fázis. Ebben a fázisban az felkészült (ready) egységekkel támadást intézhetünk az ellenfél Cél kártyái ellen. Egy körben minden kártyát maximum egyszer lehet lerohanni (Engagement). A lerohanást lépésekre bontva vesézem ki.
Lerohanni kívánt Cél kiválasztása
Az aktív játékos kiválasztja, hogy az ellenfél melyik felfedett Cél kártyáját akarja lerohanni. Minden ellenséges Cél kártyát összecsapás fázisonként csak egyszer lehet lerohanni. Ha az aktív játékos már minden Cél kártyát lerohant egyszer ebben a fázisban, akkor tovább kell lépnie.
Támadók kiválasztása
Az aktív játékos kiválasztja, hogy melyik felkészült (ready) egységekkel akarja lerohanni az ellenfelet. A továbbiakban ezek az egységek a támadók (attackers). A választott egységeket az asztal közepe felé kell tolni, hogy jól látható legyen, melyek a támadó egységek. Legalább egy egységet ki kell jelölni, mint támadó.
Védekezők kiválasztása
A védekező játékos kiválasztja, hogy melyik felkészült (ready) egysége akarja megakadályozni a lerohanást. A továbbiakban ezek lesznek a védők (defenders). A választott egységeket az asztal közepe felé kell tolni, ahogy a támadók esetében. A védekező játékos dönthet úgy, hogy nem jelöl ki védőket.
Résztvevő egységek: Minden egység kártya, ami ki lett választva akár támadó, akár védőként, résztvevője (participating) a lerohanásnak, míg el nem távolítják, ki nem kerül a játékból, vagy a lerohanás összes lépése be nem fejeződött.
Előnyért folytatott harc megvívása
A harc az előnyért (edge battle) jelképezi a harci manővereket a megfelelő pozícióért, haditervek alkotását, szabotázs akciókat és más hősi vagy megtévesztő akciókat, mielőtt a valóságos csata megkezdődne. Az előnyért folytatott harc győztese intézheti az első csapást a támadás végrehajtása lépés során, és használhatja az egységen látható fehér keretes előny-adta harci ikonokat (edge-enabled combat icons). Természetesen legalább egy résztvevő egységgel harcolnunk kell, hogy megszerezhessük a előnyt. Ha a védekező játékos nem jelölt ki védekező egységet, a támadó automatikusan megnyeri az előnyt (noha még mindig dönthet úgy, hogy az előnyért folyó harchoz rendel egy kártyát, ha akar). Az előnyért folytatott csata a következő lépésekből áll.
Kártyák lehelyezése
Az előnyért folytatott harc kezdetén, a támadó játékosé az első lehetőség, hogy a kezéből egy lapot képpel lefelé a harchoz rendeljen, egy előny paklit (edge stack) alkotva ezzel. Az így kijátszott lapoknál nem számít a kijátszási költség, sem az, hogy mely szövetséghez tartozik. Természetesen lehetőség van passzolni is. Ezután, ha a védekező játékos legalább egy védekező egységgel rendelkezik, letehet egy lapot a kezéből képpel lefelé, hogy létre hozza a saját előny pakliját. Neki is van lehetősége passzolni. Egész addig van lehetőség a kártyák lehelyezésére, míg mind a két játékos egymást követően nem passzol.
Kártyák felfedése
Miután mindkét játékos egymást követően passzolt, egyszerre felfedik az egész előny paklit. A Sors kártyákat és az Erő ikonokat leszámítva a kártyákat üresnek kell tekinteni (vagyis nem számítanak a jellemzők, a költség, a hatások, a szöveg és az sem, ahogy az sem, hogy melyik szövetségbe tartozik).
Sors kártyák végrehajtása
A Prioritási szám (priority number) alapján, emelkedő sorrendben (a legalacsonyabbtól a legmagasabbig) minden Sors kártyát végre kell hajtani. Amennyiben a prioritási szám egy vagy több kártyán is azonos értékű, akkor a támadó dönti el, hogy milyen sorrendben kell végrehajtani őket. Minden sorskártya hatását teljesen ki kell dolgozni, mielőtt a következő kártya hatását elkezdenénk végrehajtani.
Az előnyért folytatott harc befejezése
Miután a Sors kártyák végre lettek hajtva, minden játékos összeszámolja az Erő ikonokat az előny pakliban lévő lapokon. Akinek több ikon van, az nyeri az előnyt. Egyenlőség esetén a védő lesz a győztes. Ezután minden lap mehet a dobott pakliba.
Támadás végrehajtása
Aki nyerte az előnyt, az kezdheti a támadást. Kijelöl egy felkészült egységet, és ráhelyezve egy fókusz jelzőt, támadásra utasítja. A kiválasztott egység a rendelkezésre álló ikonoknak megfelelően végrehajtja a támadást (a játékos döntése, hogy milyen sorrendbe használja fel az ikonokat).
Az alábbi ikonokkal találkozhatunk:
Egység sebzés: A támadó játékos választ egy résztvevő ellenséges egységet, és kioszt annyi sérülést (damage) az egységnek, amennyi a támadó egység ikon ereje (vagyis amennyi ikon az adott típusból a kártyán szerepel). Minden egység rendelkezik egy sérülés kapacitással (Damage Capacity), ha a kapott sebek elérik vagy meghaladják ezt az értéket, akkor az adott egység elpusztul, mehet a dobott lapokhoz a csatolt kártyákkal együtt (kivéve az Erő (Force) kártyát, ami visszakerül a játékoshoz).
Taktika: A támadó egység annyi Fókusz jelzőt oszt ki az ellenséges egységek között, amennyi a támadó egység ikon ereje. Egy egységre több Fókusz jelző is kerülhet, illetve szétosztható az egységek között bármilyen kombinációban. (Megjegyzés: Fókusz jelzőket bármely ellenséges egységre lehet tenni, nem csak a résztvevő egységekre.)
Robbanás sebzés: A támadó annyi sérülést okoz az ellenfél lerohant Cél kártyáján, amennyi a támadó egység ikon ereje. Itt is igaz, ha a sebzések száma eléri vagy meghaladja a Cél kártya sérülés kapacitását, akkor az megsemmisül. Az ilyen megsemmisült Cél kártya az ellenfélhez kerül és egy Győzelmi paklit (Vicrory pile) alkot. Ha a világos oldal három lapot szerez a győzelmi paklijába, nyert. A sötét oldal minden alkalommal, amikor a győzelmi paklijába szerez egy lapot, teker a Halálcsillag-számlálón annyit, amennyi lap a győzelmi paklijában van.
A védekező egységek nem használhatják ezt az ikon típust.
A harci ikonokat a hátterük alapján is meg kell különböztetni. Vannak normál harci ikonok (fekete háttérrel), és vannak az előny birtokosának járó harci ikonok (fehér háttérrel). A szabályokban és a kártya szövegében a normál harci ikonok az ikonokkal vannak jelölve. Az előnnyel rendelkező játékosnak járó ikonokat pedig zárójelek között vannak feltüntetve.
Jutalom ellenállás nélkül
Minden résztvevő egység, ami nem semmisült meg (támadók és védők) a támadás végrehajtása során túléli (survived) a lerohanást. Ha van legalább egy túlélő támadó egység, és a védekezők közül senki nem élte túl, ekkor beszélhetünk jutalomról ellenállás nélkül és a támadó játékos egy bónusz sérülést okozhat a lerohant Cél kártyán. Ezt nevezik Ellenállás nélküli bónusznak (unopposed bonus). Ha a lerohant Cél kártya megsemmisül még ezen lépés végrehajtása előtt, akkor az ellenállás nélküli bónusz elvész.
Erő (Force)
Az Erő fázisban, aktív játékosként lehetőségünk van a játékban lévő egységünkhöz Erő kártyát rendelni. Amennyiben ezt megtesszük, a választott egységről a későbbiekben nem lehet elvenni az Erő lapot, az rajta marad, míg az adott egység ki nem kerül a játékból. Fontos megjegyezni, hogy az Erő lapok nem számítanak semmilyen lapnak vagy csatolt kártyának, így nem lehetnek más kártyák célpontjai.
Az Erő fázis végén meg kell vizsgálni melyik játékosnak van nagyobb befolyása az Erőre. Ezt a befolyást azon egységek határozzák meg, akikhez hozzá lett rendelve egy Erő kártya, és nincsenek kimerítve, vagyis nincs rajtuk Fókusz jelző. Az ilyen lapokon össze kell számolni az Erő ikonokat, és amelyik oldalnak több ikon van, az egyensúlyjelző arra az oldalra fordul. Egyenlőség esetén a jelző marad, ahogy volt.
Ezután a lépés után az ellenfél köre következik.
A játék addig tart, míg a Világos oldal el enm pusztít három ellenséges Cél kártyát, vagy ameddig a Sötét oldal el nem tekeri a Halálcsillag-számlálóját a 12-es értékig. Természetesen az a játékos is vesztesnek számít, akinek lapot kéne húzni, de a paklija elfogyott (ilyen nekem még sosem volt, pedig nem játszom 50-60 lapnál nagyobb paklikkal).
Azt hiszem ez kellőképp részletes volt ahhoz, hogy a következő cikk már ténylegesen a lapokról szóljon.
Addig is az Erő legyen veletek!
A szabálykönyv általam készített hevenyészet fordítása elérhető itt.